Op maat gemaakte trainingsmaterialen over natuurlijk kapitaal voor de voedings- en drankenindustrie

CategorieSupply Chains

Waarom hebben we dit gedaan?

Natuur en haar hulpbronnen zijn van groot belang voor de toekomst van onze planeet en de mensen die erop leven. Het is essentieel voor bedrijven om te begrijpen hoe hun bedrijfsvoering impact heeft op de natuur, evenals hoe de natuur cruciaal is voor de continuïteit van hun operaties. Om dit begrip te faciliteren, is het belangrijk dat bedrijven meer leren over de rol die zij kunnen spelen in het behoud van de waardevolle natuurlijke hulpbronnen waar zij van afhankelijk zijn.

Om dit doel te bereiken, heeft een consortium bestaande uit de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD), Natural Capital Coalition, IUCN, ICAEW en Oppla de We Value Nature campagne gelanceerd.

Deze door de EU Horizon 2020 gefinancierde campagne van drie jaar (2018-2021) ondersteunt bedrijven en de natuurlijke kapitaalcommunity om het waarderen van natuur de nieuwe norm voor bedrijven in heel Europa te maken. We Value Nature heeft onder andere trainingsmaterialen ontwikkeld om bedrijven te ondersteunen bij het integreren van natuurlijk kapitaal in hun besluitvormingsprocessen. De voedings- en drankenindustrie werd aangeduid als een belangrijke sector omdat deze bedrijven sterk afhankelijk zijn van de natuur en de diensten die zij levert, terwijl ze ook een aanzienlijke impact hebben op de natuur en biodiversiteit. De Natuurverdubbelaars werd gevraagd om op 7 mei 2020 een virtuele Roundtable met bedrijven uit de voedings- en drankenindustrie te co-hosteren om een beter begrip te krijgen van hoe deze bedrijven al werken met natuurlijk kapitaal en wat zij nodig hebben om verder te komen in hun traject met natuurlijk kapitaal. Op basis van de inzichten uit de Roundtable heeft de WBCSD de Natuurverdubbelaars opdracht gegeven om bestaande trainingsmaterialen over natuurlijk kapitaal aan te passen voor de voedings- en drankenindustrie en om aanvullende materialen te ontwikkelen ter verdere ondersteuning van de integratie van natuurlijk kapitaal in de bedrijfsbesluitvorming.

Hoe hebben we het gedaan?

Om ervoor te zorgen dat de ondersteunende materialen zouden aansluiten bij de behoeften van voedings- en drankenbedrijven, hebben we de inzichten uit de Roundtable gebruikt en interviews gehouden met bedrijven die al met natuurlijk kapitaal aan de slag waren. Daarnaast hebben we bijeenkomsten georganiseerd met vooraanstaande (netwerk)organisaties zoals One Planet Business for Biodiversity (OP2B), Sustainable Agriculture Initiative Program (SAI), en the Global Agribusiness Alliance (GAA)

om een beter inzicht te krijgen in de collectieve inspanningen op het gebied van natuurlijk kapitaal in de sector. Deze interviews hebben waardevolle input geleverd voor de trainingsmodules en hebben de vorm en inhoud van de aanvullende ondersteunende materialen geïnspireerd.

Ten slotte hebben we feedbackrondes georganiseerd met relevante belanghebbenden, variërend van voedings- en drankenbedrijven tot netwerkorganisaties, het We Value Nature-consortium en het Capitals Coalition Advisory Panel. Dit gaf hen de mogelijkheid om hun feedback te geven op de ondersteunende materialen. We hebben hun waardevolle feedback verwerkt en robuuste trainingsmaterialen over natuurlijk kapitaal afgerond die voldoen aan de behoeften van de voedings- en drankenindustrie.

Wat hebben we gedaan?

Nature^Squared realized an extensive range of support materials to help businesses in incorporating natural capital in their operations by developing training modules, documenting natural capital stories, developing an infographic on natural capital thinking, exploring a network analysis and designing persona action cards to establish internal buy-in.

Verhalen over Natuurlijk Kapitaal

De interviews met vertegenwoordigers van verschillende bedrijven in de voedings- en drankenindustrie hebben geleid tot de ontwikkeling van vier inspirerende case studies van bedrijven die al een beoordeling van natuurlijk kapitaal hebben uitgevoerd. De bedrijven (The Coca-Cola Company, Eosta, Metro AG en Jerónimo Martins) hebben nuttige inzichten gedeeld over het proces van het uitvoeren van een beoordeling van natuurlijk kapitaal en praktische tips gegeven voor bedrijven die hun reis op het gebied van natuurlijk kapitaal willen beginnen.

Persona Actiekaarten

Om verandering binnen bedrijven effectief te bevorderen, is het cruciaal om interne betrokkenheid te creëren. De kans op succes van een duurzaamheidsproject neemt toe wanneer de meerderheid van de organisatie achter het project staat. Om dit doel te bereiken, hebben we persona action cards ontwikkeld voor verschillende sleutelposities binnen een bedrijf, waaronder de CEO, CFO, Duurzaamheidsmanager, Inkoopmanager, Marketingmanager en de boer. De actiekaarten geven een overzicht van nuttige acties die zij kunnen ondernemen, de uitdagingen en behoeften, en bieden richtlijnen voor effectieve betrokkenheid bij het onderwerp natuurlijk kapitaal.

Infographic – Invalshoeken voor Natuurlijk Kapitaal Denken

In de afgelopen jaren zijn er veel concepten gerelateerd aan duurzaamheid ontwikkeld, waaronder natuurgebaseerde oplossingen, levenscyclusanalyse en ecosysteemdiensten. We hebben een infographic gemaakt die visualiseert hoe natuurlijk kapitaal verband houdt met veel van de duurzaamheidbenaderingen waarmee bedrijven al vertrouwd zijn. De infographic toont aan dat natuurlijk kapitaal een nuttige lens kan bieden om te onthullen hoe verschillende duurzaamheidsinspanningen met elkaar verbonden zijn. De elementen in de infographic zijn gekoppeld aan de vier verschillende fasen van het Natural Capital Protocol om te demonstreren in welke fase ze het meest toepasbaar zijn.

Bekijk de infographic

Netwerkanalyse

Een netwerkkaart helpt bedrijven bij het navigeren door de verschillende netwerkorganisaties die relevant zijn voor de voedings- en drankenindustrie. Verschillende organisaties, zoals de Capitals Coalition en One Planet Business for Biodiversity, hebben vergelijkbare doelen maar verschillen in specifieke focusgebieden en de soorten diensten die zij aan hun leden aanbieden. De netwerkanalyse fungeert dus als een gids door de verschillende netwerkorganisaties en kan verduidelijken welke organisatie het beste bij uw bedrijf past. We hebben 13 internationale netwerken in de voedings- en drankenindustrie geanalyseerd waar bedrijven zich bij kunnen aansluiten om samen te leren en collectieve actie te stimuleren op het gebied van natuurlijk kapitaal.

Bekijk de netwerkanalyse

Trainingsmodules

Om de voedings- en drankenindustrie actief te betrekken bij natuurlijk kapitaal, hebben we twee bestaande We Value Nature-trainingsmodules op maat gemaakt: de introductie tot natuurlijk kapitaal (module 1) en het afbakenen van een natuurlijk kapitaalbeoordeling (module 2). Deze trainingen helpen bedrijven te begrijpen wat natuurlijk kapitaal is, welke impact en afhankelijkheden ze hebben van de natuur, en hoe ze zelf kunnen beginnen met een beoordeling van natuurlijk kapitaal. We hebben de twee trainingen gelanceerd tijdens het We Value Nature 10-day Challenge Event. Daarnaast hebben we instructies ontwikkeld voor toekomstige trainers, zodat deze trainingen gerepliceerd kunnen worden. Op deze manier zorgen we ervoor dat de inzichten uit de trainingen gedeeld kunnen worden met iedereen die verder wil komen op hun reis naar natuurlijk kapitaal.

Informatie delen

We Value Nature virtueel spreekuur – 20 mei 2021

De lancering van de ondersteuningsmaterialen voor de voedings- en drankenindustrie vond plaats tijdens het We Value Nature virtual office hour call on May 20th 2021, waarvan hier een opname beschikbaar is om te bekijkenTijdens deze sessie hebben we bedrijven begeleid door enkele van de belangrijkste hulpmiddelen en hoe deze toegepast kunnen worden. We kregen ook de kans om te horen van een Nederlands voedings- en drankenbedrijf over hun reis om natuurlijk kapitaal te integreren in hun besluitvorming. Het We Value Nature virtueel spreekuur bood een inspirerende gelegenheid om ervaringen te delen en te leren van collega’s in een samenwerkende, ondersteunende omgeving.

Deel en inspireer!

Tot nu toe hebben we geweldige feedback ontvangen over de trainingsmaterialen en we hopen dat steeds meer bedrijven geïnspireerd en ondersteund worden om te werken met natuurlijk kapitaal. Alle materialen zijn vrij toegankelijk en kunnen worden aangepast voor specifieke doeleinden. We moedigen anderen aan om de materialen te delen met collega’s en gebruik te maken van de trainingsmaterialen om de integratie van natuurlijk kapitaal verder te verankeren in de voedings- en drankenindustrie.

Ga terug naar andere casestudies